מה עדיף: סידו RXP-X 300 או ימאהה GP1800R

סידו – RXP-X 300 וימאהה – GP1800R הם ללא ספק שני כלי השיט החמים ביותר כיום בשוק, שני אופנועי הים מציעים לא רק מהירות מקסימלית של מעל 105 קמ"ש, אלא גם סגנון רכיבה מהיר ואגרסיבי. בעוד ששניהם מציעים את הריגושים האולטימטיביים עבור רוכבי הארדקור אמיתיים, הם לא רק אופנועי ים דומים ממותגים שונים, אלא לכל אחד יש אישיות מאוד שונה מהאחר.

כוח וביצועים

אופן ההתמודדות בתנאי מים שונים הוא כנראה הגורם המבדיל המשמעותי יותר בין שני כלי השיט, הכוח הוא זה  מאפשר את ההתמודדות הזאת.

שני כלי השיט כוללים את המנוע הקטלני ביותר של היצרן שלהם. עבור Sea-Doo זהו ה-Rotax ACE 300, מנוע תלת צילינדר בנפח 1,633 סמ"ק בשילוב עם מגדש-על ומצנן ביניים חיצוני. אופנוע הים של ימאהה בעל מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1,812 סמ"ק של SVHO עם מגדש-על ומצנן ביניים. 

YouTube video

שני כלי השיט יגיעו בקלות ל-108 קמ"ש בתנאי מים טובים עם רוכב בגודל ממוצע, ושניהם יקפיצו אתכם מיד עם לחיצת המצערת הראשונה. על מנת לשמור על הכוח שני היצרנים ממליצים על תשלוק קבוע של דלק פרימיום נטול עופרת. כך שקחו בחשבון את העלות של דלק איכותי מסוג זה.

כמקובל מחברת סידו, דגם ה – RXP-X 300 כולל כמה תוספות נוספות. שני מצבי רכיבה קובעים עד כמה הכוח הזה יהיה חזק. מצב שייט ממתן את כמות הכוח ובכך גם ממתן את צריכת הדלק. זה מצויין לרכיבה מזדמנת או לרכיבה למרחקים ארוכים. מצב ספורט מספק את כל הפוטנציאל של המנוע וישמש כבחירה הראשונה של רוב קהל היעד של האופנוע. Sea-Doo מציעה גם בקרת שיגור, המאפשרת להוריד אוטומטית את החרטום למטה כדי לקבל תגובת האצה טובה יותר ולאחר מכן להעלות אותו ברגע שהכלי מגיע למהירויות גבוהות יותר.

איזה כלי מאיץ מהר יותר?

זה תלוי בעיקר ברוכב ובתנאים, אבל ימאהה GP1800R כנראה מנצח במעט. עם זאת, שני כלי דורשים מהרוכב להיות מוכן עם משקל גוף נוטה קדימה כאשר הרגליים והידיים מעוגנות בצורה יציבה כדי שיוכל להתמודד עם התגובה של האופנוע.

YouTube video

התמודדות במים

שניהם מהירים מאוד, אבל האופן בו הם מתמודדים בשטח זה כנראה ההבדל המשמעותי ביותר בין השניים. בתור התחלה, שני אופנועי הים יכולים לתמרן כל כלי שייט אחר הקיים בשוק בכל הנוגע לפניות ועיקולים קשים. שניהם דו מושבים ומאוד אגרסיביים ולא מתאימים לרוכבים מתחילים ללא ניסיון. אלו הם אופנועי מירוץ שאינם מיועדים לחובבנים מזדמנים.

אבל בעוד שכל אחד מהם יכול לספק תוצאה סופית דומה, סגנונות הפנייה והפיתול שלהם שונים מאוד. הימאהה GP1800R שטוח הרבה יותר ומאפשר ביצוע סיבובים חדים יותר מבין שני הדגמים, הדבר מפעיל עומס ניכר על פלג הגוף העליון. ציפוי ויניל על המושב וחיזוק הגב התחתון שומרים על הרוכב במקום.

ה- Sea-Doo RXP-X 300 עשוי לוותר על יתרון קל לימאהה במונחים של זריזות מוחלטת, אבל עיצוב ה-RXP מעביר חלק ניכר מהלחץ הזה בפלג גוף עליון לפלג הגוף התחתון בכך שהוא מאפשר לגוף להישען הרבה יותר. ועריסת הנהג עם אוכף "ארגו לוק" ובמות רגליים. השילוב האחרון מדלל את האוכף בצורה של בנוסף, המושב בצורת שעון חול המאפשר לרוכב להצמיד את ירכיו סביב המושב ולהפנות את הרגליים כלפי חוץ. 

העיצוב בעצם מכניס את הרגליים לפעולה, מעביר חלק גדול מהעומס מפלג הגוף העליון אל שרירי הרגליים החזקים יותר ומאפשר לרוכב להרגיש בשליטה טובה יותר על המכונה. אופנוע הים סידו – RXP-X 300 גם מאפשר לרוכב להתאים את הספונסרים האחוריים לאחד משלושה מצבים כדי להתאים את רמת האגרסיביות בזמן הפניות.

YouTube video

עיצוב גוף האופנוע ים משפיע גם על היציבות שלו ברכיבה בקו ישר. אותו עיצוב גוף דו-שלבי המאפשר לסידו RXP-X 300 לשוט על שטח פנים קטן יותר במהירות ולהישען באופן טבעי במיוחד אל תוך הסיבובים, הדבר יכול לגרום לתחושה פחות יציבה ברכיבה מהירה בקו ישר. גוף האופנוע מרגיש צר ומתנדנד, במיוחד כאשר הוא נתקל בתנאי מים קשים יותר. 

ימאהה GP1800R לא נשען בצורה טבעית לפניות ויוצר עומס רב יותר על פלג הגוף העליון בזמן סיבובים, אבל הוא מרגיש מוצק יותר ברכיבה ישרה. סביר להניח שרוב הרוככבים יעדיפו את התחושה של כלי שייט אחד על פני האחר. בהתאם להעדפה האישית שלהם ולתחושה אותה הם מצפים לקבל, כך או כך בהחלט מצפה להם חווית רכיבה יוצאת דופן. 

מאפיינים

תכונות בולטות כוללות את הבלמים וההילוכים החכמים של סי דו ואת של ימאהה, שניהם משתמשים בשליטה אלקטרונית של המיכל האחורי כדי לחקות הילוך קדמי, ניטרלי ואחורי במהלך תמרונים במהירות נמוכה והאטה מהירה. שתי כלי השיט כוללים גם חיפוי חשמלי ההכרחי בכלי תאוצה כאלה, כמו גם מערכות למניעת גניבה. מעבר לכך, Sea-Doo אכן מציעה שיפור ארגונומי נוסף, מערכת היגוי טלסקופית המאפשרת לנהג להרים או להוריד את הכידון כדי להתאים לו.

YouTube video

ההחלטה הסופית איזה אופנוע ים לבחור, כנראה תתבסס על סמך הביצועים וההתמודדות של האופנוע במים. לימאהה יתרון קל בתגובתיות ובמהירות התאוצה, ה-Sea-Doo גורם לרוכב להרגיש כאילו הוא אחד עם כלי השיט מבלי שיצטרך להפעיל כוח רב עליו.